Læreren fikk som fortjent... mente de.




I de glade 60 åra var det en gjeng av den glade garde som var samlet til fest i "Grisehuset" på folkemunnen i bygda. En plass som var sentral og fin før turen gikk til Moi eller Åna på fest med drosje. Det ble en del snakk og skryt, latter og løye. Denne lørdagen var det store tema som en av de glade fortalte. Jo, det hadde seg slik at ikke alle kunne regne eller skrive rett og det hadde de fleste fått føle på kroppen av en lærer som var streng og sa hva han mente om elevene på godt og vondt. Jo, han hadde måtte stoppe for en bil som sto stygt til i vegen med flatt dekk for å få den litt til side så han kunne komme forbi. Joda det var den læreren som alltid hakket på han når svarene i skriving og matte var galne, han måtte da forstå at han måtte bruke fasiten og ordboken. Som dere vet er jeg en "jekel" til å fikse bil og bytte dekk og der sto jeg med en lærer som ikke hadde hatt "skitt"på fingrene. Så han spurte meg på en høflig måte om jeg ville bytte dekk for han,så hva annet kunne jeg svare og spørre han om? Håndboka til bilen om den var i bilen og om han ville finne den? Med et smil som lyste opp tenna hans fant han den kjapt og greit. Han ga meg den med det samme smilet og jeg klødde meg i hode og stirret han rett inn i avan. Dette er fasiten på hvordan du bytter dekk, så neste gang vi møtes forteller du hvordan det gikk så skal du få karakter fra meg... Det ble ut ropt en "Skåål" med joddlevann impotert fra Jøsingfjord eller var det Rekefjord?--- samma det,,

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Flekkefjord en småby med "Vilje til vekst" (bilder vil bli lagt til)

Lundevannet - Sirdalsvannet