Kreften skal snart kontroleres i Kristiansand..

25.11.18.
1mnd.til ny kontrol i Kristiansand.

Å ha noen dyr rundt seg gjør en mere aktiv når en har de slappe dagene med mye soving. da må en lufte dem og gå noen runder rundt huset.
Det hjelper på trening ,bøy og tøy her har jeg laget en brennetønne.

Men det er ikke enkelt å holde beveren vekk. men det skal vel bli en løsning på det også (ett eppletre han har taket på)
01.09.18.
Dager går noen er topp andre er pyton. De pyton dagene som i dag med mye soving slakk som en vaskefille men så er det små glimt inni mellom. Mat er en av gleden. Blod pudding i dag noe som er topp. Så for jeg håpe det blir en god natt og en morgen dag så jeg får bruke kroppen. 
31.08.18.
Kreften er en luring som en ikke kan lure.Noen dager er topp og en er full av energi til ett vist punkt så må en bare gi seg, etter en eller tre fire timer. En får ta vare på de gode stunder når sofaen eller senga er din beste venn, og gripe tak i gode stunder når de kommer frem. Det er topp når noen hjelper deg med vedkløyvingen og jeg selv kan sitte og styre kløyveren.

Ett godt nøtteår med masse fine nøtter både til meg og ekkorna.  Har et tre i hagen som var kjåkfult i år så da pillet jeg en pøs  som jeg knekket og kona laget noen nøttekaker 90-100 stk. resten skal knekkes og legges i frysen til neste omgang med baking.




17.08.18.
Var en tur i nøttetrærne rundt huset og pillet noen nøtter før ekkorna fikk tak i alle. Skal si det tok på kreftene men det får våge seg, det var ikke lange turen sofaen. Kjenner det i knærne, akslene og hoften, men skit au får ta det rolig i morgen med turer rund hagen. Der henger noen plommer igjen som frister. Mandag blir det ny kreft test så får en se hvordan den er.
19.07.18.


Har hvert på en liten ferie og hatt noen små daglige ting å gjøre. Må kvile mye og ofte. Medisinen virker og holder kreften på avstand. Så jeg tar og nyter de gode dager fult ut. 

07.03.18.

Har blitt litt lei brødmat til kvelds så da husket jeg på fra min ungdom at lapper med sylta og salater på LAPPER så nå går det på det. Variasjon er viktig for å få i seg god kost som kroppen trenger.NB. kreften sover og prøvene er fine etter siste tur til kreftsenteret, så nå blir det kontroll hver andre mnd ...
13.02.18.
En liten oppdatering. Nå skal jeg snart inn til en kontroll av mitt legeme på kreftsenteret i kristiansand. Får håpe det blir posetivt, for matlysten er på topp men føler at kroppen bruker mer energi eller jeg kan tilføre den . Håper det er posetivt. Men det er ikke mye jeg kan gjøre før vegen er kort til sofaen. 
12.10.17

Var på besøk hos disse småtassene som et familiemedlem har skaffet seg. Det ble en forandring med  å studere dem og gå noen turer frem og tilbake til floren for å se og kose snakke med dem. Det ble noen topp turer det.

24.03.17.
Tar en liten oppdatering.
Prøvene og psa. er fine nå for nå ligger kreften og sover pga. medesinen og bra er det . Men en kunne ønske at en ikke var så tappet for krefter, men jeg har et lite trenings senter i vedboden og skogen rundt huset med mange fine korte turveger.


25.01.17.
Nytt år og nye tjanser, har gått på piller som skal holde kreften under kontroll med stort hell. Men det gjenstår å bygge kroppen opp så en kan yte litt mere. Men utsikten er god fra en psa på 35 for noen mnd. siden og nede på o,o1 nå. Så nå må jeg bare bygge opp vekten 4-5 kilo til og kondisen.
15.08.16.

Nå er det en mnd. siden jeg oppdaterte kreften som jeg hadde. Har småtrenet med å rydde i skogkratt og mye besøk av småfolk med mye liv i som har gitt meg mye glede. Så har jeg fått de første oldebarna den siste mnd. Vil påstå at formen nå er over all forventning men det er noen dager enda som kroppen må legges på sofaen. Matlysten kan jeg ikke klage på, føler jeg har snart gått opp til min normal vekt. Vil annbefale alle som sliter med kreft og dens ettervirkning om å bruke tider som er gode til fysisk aktivitet ute at en skal ta seg helt ut.

16.07.16.

Gjør alt jeg kan for å holde meg aktiv med barnebarna inn i mellom kviling. Det går fint og trutt fremover. Venter på den siste PSA prøven så jeg håper den fortsetter nedover var oppi 79 og gikk ned til 11. Så jeg håper den går ytterlig ned mot 5 tallet.





11.07.16.

En del av treningen av armer, bein, rygg, er å ta til en håndsag og rydde små busker og tre og en god hjelper med minitraktoren til å dra det vekk.

Fisking er en utfodring når vannet auser ned, men det er også en form for trening så ta alle utfodringer med et smil og gode minner..


05.07.16.
Tok en stor utfodring i helgen var med en tur til Sogn og fjordane og tilbake. Trodde det skulle bli en tur som jeg sent skulle glemme. Ventet meg at jeg skulle såve og forbanne meg selv fordi jeg var med. Men til all forventning gikk det bra frisk og opplagt hele tiden bortsett fra noen små napp med hode på puten. Vil tro at det er all fysisk trening som jeg har drevet på med og tvinget kroppen til å lystre med måte. Så moralen er vær i fysisk aktivitet når du kan om det så bare er å sotere frimerker og gammle dokumenter.


Etter 2 kreftbehandlinger (2 forskjellige kreftformer) vil jeg fortelle litt om min måte å holde meg i form. For noen dager er som om en går i koma og ikke har makt/tiltak til noe fysisk, men noe kan en gjøre. Men en ting som er basis i treningen på å være aktiv er å være i nærheten av sofaen de dagene en ikke føler for å gjøre noe men noe kan en gjøre som jeg vil komme tilbake til...

I dag hadde jeg planlagt å kløyve disse vedkubbene som jeg kjørte hjem i går, men i dag sa kroppen NEI. så det ble noe dabbing i hagen og smake på ville jordbær og titte på plommetrea og prydbuskene,
 Rådyret var bare meter fra hagen og grønsakene men det ombestemte seg når det ble fotografert, likte ikke det.
Hu Sofie har tatt stand kjenner lukten av Rådyret men rådyret var vekk. 
Tiden på sofaen som ikke er langt unna har jeg holdt varm 3 - 4 timer i dag. På en slik en dag lager jeg meg selv en lett middag for å holde med i vigør, så det ble egg og bacon med tilbehør. Har den erfaringen nå at det er de små ting som bare å lage et lett måltid gir meg en liten opptur.

1

De dagene som en føler seg topp skal en ikke være redd for å ta et tak. (bruk sunn fornuft) Etter den 2 formen for kreftbehandling har dagene noen ganger hvert pyton, men en skal bruke de gode dagene godt. Her hoppet jeg i vannet for å feste tau i noen gammle stokker som jeg ville undersøke for kansje var egnet til utemøbler. Med god hjelp fra nabo med båt og en annen med traktor fikk jeg to stokker opp.


http://froyheim.blogspot.com/2014/02/trening-samtidig-med-noe-nyttig.html

Dette som jeg kaller treningsenter var en av tingene jeg brukte krefter på, fikk tømmer av en nabo og lånte mobil sag fra en annen nabo og brukte det som et treningsenter inn i mellom slappe perioder og på kvilemodus på sofaen. Å trene seg opp med å bruke forskjellige medoder der en ser resultat av treningen gir mer eller å stå i et senter. Men for all del all honør til dem som bruker senter.
Trenings senter i solnedgangen..





Lurer mange ganger på hvorfor så mange friske folk stenger seg inni rom fult av svettelukt for å holde seg friske når de som har en mulighet til å gjøre seg noe nytte av alle kaloriene som skal forbrennes utendørs.
Skulle nesten tro at det var for å vise seg frem: Se på meg hvor vakker jeg er... derfor??
Ut i hage , ut i skog og mark. Har en mulighet til å hogge sin egen ved er det en fin treningsplass..

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Flekkefjord en småby med "Vilje til vekst" (bilder vil bli lagt til)

Lundevannet - Sirdalsvannet