Tran og tran og atter tran mot alt, ÆÆÆSSSJJJJ

16/12/14.

De som er i en alder der de husker hvordan det var i barndommen i 50 åra når en fikk noe snue,forkjølelse så var Tran det som var tingen. Vil påstå  det at tran kurerte alt var et kjerringråd som en hadde funnet på for å pine unga. Tranen på den tiden smakte som om du fikk kjeften ful av råtten sild og attpå måtte du svelge det, for det hadde doktoren bestemt. Det var også slik den gangen at doktoren kom på hjemmebesøk så en gang jeg lå med rennende øyne og nase og det føltes som om jeg hadde varme poteter i halsen beordret doktoren en spiseskje med tran for det ville hjelpe for halsen. Kunne nesten bli frisk bare med tanken på styggedommen de ville ha i meg. Etter mye om og men uten at de fikk noe inn mellom leppene mine fikk jeg frem et par ord der jeg spurte doktoren om ikke han kunne smake først for det måtte være noe gale med tranen. Han kikket på meg og min mor kunne drept meg med blikket. Doktoren var med på notene og jeg måtte la de sure sildene gli ned i flytene form. Må si jeg hadde en god hørsel for da doktoren gikk ned trappa så han med en pipende røst: tran er en fine ting men fya meg som den smake.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Flekkefjord en småby med "Vilje til vekst" (bilder vil bli lagt til)

Lundevannet - Sirdalsvannet